Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Branding handler om at undgå de nedtrådte stier

Det store internationale mediebureau Mindshares danske afdeling laver hvert år en grundig analyse af danskernes holdninger til medier og reklamer. Og igennem mange år har denne analyse vist én klar tendens: Irritationen over for reklamer er stigende, mens opmærksomheden over for selvsamme er faldende.

Af: Kommunitionskonsulent Jørgen Michael Rasmussen, Næstved Erhverv

Det store internationale mediebureau Mindshares danske afdeling laver hvert år en grundig analyse af danskernes holdninger til medier og reklamer. Og igennem mange år har denne analyse vist én klar tendens: Irritationen over for reklamer er stigende, mens opmærksomheden over for selvsamme er faldende. Det er skidt nyt for alle danske annoncører, da det indikerer, at det til stadighed bliver sværere at skære igennem støjen og få ørenlyd – og dermed udbytte af sine reklamekroner. Det betyder også, at det er blevet vanskeligere at bygge et brand og genere kendskab og præference via kommunikationsindsatsen.

Desværre kan annoncørerne kun takke sig selv for tingenes tilstand! Når danskerne generelt er udmattede af reklamer, så handler det ikke kun om, at de sniger sig ind alle vegne. Det handler om, at de generelt opleves som spild af tid. Det er ikke kun et spørgsmål om relevans – det er også et spørgsmål om, at hvis du som person skal belønne en annoncør med din opmærksomhed, så skal du knageme være godt underholdt hele vejen.

Undgå de nedtrådte stier
Hvis du skal bygge et brand, der skiller sig markant ud fra dine konkurrenter og hvis du skal fange opmærksomheden hos din målgruppe, så handler det kort sagt om at undgå at gå ad de nedtrådte stier. Der er simpelthen grænser for, hvor mange gange vi gider se de samme reklametricks og de samme kampagneideer eksekveret igen og igen. Hvor mange gange har du ikke set bilreklamer med forskellige bilmodeller køre op ad bjergveje og serpentinersving? Det er ikke svært at finde lignende eksempler inden for alle mulige andre produkter og brancher. Vi udsættes konstant for endeløse reruns af de samme ideer.

 

Effekt for marketingkronerne

Hvis målet er større effekt for dine markedsføringskroner, så er svaret kort og godt: Inspiration. Effekten står og falder med din evne til at lave markedsføring, der er inspireret og skiller sig ud fra mængden, og som også er i stand til at inspirere din målgruppe. I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for den hollandske marketingstrateg Carlijn Postmas bog ”Binge Marketing”, som er en af de bedre nyere bøger, jeg har læst, om branding og marketing.

Carlijn Postma peger i sin bog på at der er masser af givtig inspiration at hente for marketingansvarlige i den måde, som de store tv-kanaler og streamingtjenester arbejder med serier på. Først og fremmest mener Postma, at du skal ændre dit syn på kunderne, når du tænker kommunikation. De er ikke en målgruppe. De er derimod et PUBLIKUM. Med dette lille skift i mindset, er du allerede godt på vej med din næste kampagne!

Dernæst foreslår Postma, at man tænker sin markedsføringsindsats ud fra en ambition om at skabe et længerevarende forhold til dit publikum ud fra et serielt format bygget op omkring interesser, som du og dit publikum har til fælles. Det handler om at fortælle historien om dit brand på samme måde som tv-serier fortæller en historie, hvor du har et plot, hovedkarakterer, scener, temaer og sæsoner. Og du skal således ikke kun tænke historiefortælling indenfor rammen af den enkelte reklame og den enkelte kampagne, men sørge for, at alle dine tiltag hen over et helt år bidrager til samme historie. Tjek endelig hendes bog ud.

Inspiration?
Savner du yderligere inspiration til din markedsføring, så bør du som virksomhed være opmærksom på, hvad erhvervshuset og det lokale erhvervscenter udbyder af kurser og tilbud.

Denne artikel har været bragt som klumme i Sjællandske, Erhverv Sjælland, torsdag den 23. marts 2023.

Skrevet af Jørgen Michael Rasmussen

Kommunikationskonsulent i Næstved Erhverv

SE OGSÅ...

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Modtag de seneste nyheder, arrangementer og invitationer direkte i din indbakke


Besøg vores søsterside

investinnaestved.dk/

Og læs mere om, hvordan vi hjælper virksomheder fra start til slut med etablering eller udvidelse i Næstved.

Få vejledning om grøn omstilling

Mere information...

Rekruttering? Tjek ArbejdskraftAlliancen!

Mød Næstved Erhvervs medarbejdere

Hjælp til digitalisering?

Tilskudsmidler & projektstøtte